Bewindvoerder
& het Schuldenknooppunt
Het Schuldenknooppunt zorgt voor standaardisatie van de communicatie tussen bewindvoerders en schuldeisers.
Snel een bewind aanmelden bij schuldeisers, een overzicht van schulden in kaart brengen of een betalingsregeling afspreken? Dit kan als bewindvoerders (zowel beschermingsbewindvoerders als WSNP-bewindvoerders) en schuldeisers beiden via het Schuldenknooppunt met elkaar te communiceren.
Op termijn is het doel om ook overdracht van dossiers van bewindvoerders naar schuldhulpverleners via het Schuldenknooppunt te laten verlopen.
Zo zorgen we er samen voor dat mensen met schulden sneller geholpen worden.
Maak gebruik van alle beschikbare modules
Een bewindvoerder kan zich aanmelden voor de modules:
- Meldingen bewindvoering: voor het laten weten aan schuldeisers dat een klant onder beschermingsbewind is gesteld of is toegelaten tot de WSNP. Ook kan worden doorgegeven dat gegevens zijn gewijzigd of dat bewindvoering is gestopt.
- Schuldinventarisatie: voor het opvragen van openstaande vorderingen bij schuldeisers
- Betalingsregeling: voor het afspreken van betalingsregelingen met schuldeisers.
Bij aanmelding bij het Schuldenknooppunt kun je aangeven van welke modules je gebruik wilt maken. Ben je al deelnemer van het Schuldenknooppunt, dan kun je via dit formulier aangeven van welke extra modules je gebruik wil maken.
Door gebruik te maken van alle modules lever je de grootste bijdrage om mensen met schulden sneller te helpen.
Het Schuldenknooppunt werkt als volgt
Je communiceert via het Schuldenknooppunt met gestandaardiseerde berichten.
Dat betekent dat alle berichten dezelfde inhoud hebben. Schuldeisers ontvangen zo van bewindvoerders altijd dezelfde gegevens, op dezelfde manier en zijn deze gegevens altijd compleet. Omgekeerd beantwoorden schuldeisers ook altijd op dezelfde wijze, met dezelfde inhoud de berichten, die op één plek binnenkomen.
De berichten worden als in een vraag-en-antwoordspel uitgewisseld.
Stuur toestemming van de klant mee
Voor de schuldeisers is het van belang om te weten of jij van de klant toestemming hebt om met de schuldeiser zijn klantgegevens uit te wisselen. Daarom stuur je een beschikking van de betreffende klant mee.
Voor toegang tot het webportaal heb je eHerkenning nodig
Voor het uitwisselen van berichten met schuldeisers kun je gebruik maken van het webportaal van het Schuldenknooppunt.
Als je inlogt op het webportaal kom je eerst in het eHerkenningsportaal. Daar log je in met je gegevens, kies je voor de dienst Schuldenknooppunt en word je vervolgens doorgeleid naar het webportaal van het Schuldenknooppunt.
Een directe koppeling met het Schuldenknooppunt is ook mogelijk
Er zijn softwaresystemen (zoals Allegro of Perspectief) die al een rechtstreeks koppeling met het Schuldenknooppunt hebben. Andere partijen zijn daar mee bezig of overwegen het te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld Onview.
Als bewindvoerder merk je met een rechtstreekse koppeling niet dat berichten via het Schuldenknooppunt verstuurd worden. Op de achtergrond bepaalt je systeem op welke wijze met de betreffende schuldeiser gecommuniceerd moet worden: Schuldenknooppunt, email of brief.
Nadat je bijvoorbeeld een saldoverzoek verstuurd hebt naar een schuldeiser, dan wordt het antwoord van de schuldeiser automatisch in je eigen softwaresysteem geladen.
Berichten beantwoord je binnen 5 dagen.
Het is de bedoeling dat je dagelijks even checkt of er berichten voor je klaar staan. Je kunt ook instellen dat je een melding krijgt als berichten zijn.
Vervolgens heb je 5 dagen de tijd om een bericht te bevestigen: daardoor krijgt de schuldeiser het bericht dat je het bericht ontvangen hebt. Bevestig je niet binnen 5 dagen, dan wordt het bericht automatisch verwijdert: we willen niet dat berichten te lang op het Schuldenknooppunt blijven staan. De schuldeiser zal het bericht dan opnieuw moeten sturen.
Na bevestiging heb je 5 dagen de tijd om het bericht te beantwoorden.
Het Schuldenknooppunt fungeert alleen als een routeervoorziening.
De inhoud van de berichten is niet zichtbaar voor het Schuldenknooppunt en er worden geen berichten bewaard. Het enige dat het Schuldenknooppunt kan zien is wie wanneer welke bericht naar wie heeft gestuurd. Zo zorgen we voor een efficiënte en veilige manier van gegevensuitwisseling.
Video’s
Benieuwd naar hoe het webportaal eruitziet of wil je het verhaal van het Schuldenknooppunt in animatie zien, bekijk dan onderstaande video’s.
DEMO Schuldhulpverleners: Hoe werkt het webportaal van het Schuldenknooppunt
Hoe werkt het Schuldenknooppunt
Het Schuldenknooppunt is dé digitale standaard voor communicatie in de schuldhulp. Deze korte animatievideo legt helder uit wat het Schuldenknooppunt is en hoe het in de basis werkt.
Nieuws / blogs
Jord Franse, Security Officer: “De juiste security mindset”
Jord Franse omschrijft zichzelf als een rustig en analytisch persoon. Wanneer er problemen of uitdagingen zijn, bekijkt hij die eerst rustig om een compleet beeld te krijgen. Hij is een man van doordachte acties: een professional met een passie voor...
Relatiebeheerder Sjoerd Meijlink zet deelnemers voorop
Achter elk mens een verhaal. Zo ook achter onze relatiebeheerder Sjoerd Meijlink, die bijna een jaar als relatiebeheerder bij het Schuldenknooppunt werkt. Een Bourgondische Brabander met een vlotte babbel, maar belangrijker: een luisterend oor voor de deelnemers van...
Hans Spigt, Sociaal bevlogen voorzitter van het Schuldenknooppunt
Wanneer je Hans Spigt op het internet opzoekt, zie je direct dat je te maken hebt met een sociaal betrokken professional. Zijn carrière is gevuld met (bestuurs)functies waar hij zijn stempel drukte op het verbeteren van sociale vraagstukken. Zo was hij o.a....
Schuldenknooppunt onderdeel basisdienstverlening schuldhulpverlening
In 2030 het aantal mensen met schulden halveren, dat is de ambitieuze doelstelling van het kabinet. Voor de verbetering van de gemeentelijke schuldhulpverlening maakt het kabinet structureel 75 miljoen euro per jaar vrij. Dat staat in de begroting van het Ministerie...
Meer informatie?
Neem persoonlijk contact op.