Hoe werkt een koppeling vanuit eigen software
met het Schuldenknooppunt

Voor optimaal gebruik van het Schuldenknooppunt is het mogelijk om een koppeling te maken tussen het eigen softwarepakket en het Schuldenknooppunt. Medewerkers blijven voor gegevensuitwisseling met hun eigen systeem werken en merken niets van de koppeling met het Schuldenknooppunt. Uitgaande berichten worden automatisch via het Schuldenknooppunt verstuurd, binnenkomende berichten worden automatisch verwerkt in het eigen systeem. De koppeling levert direct een versnelling in het werkproces op en een hogere betrouwbaarheid van gegevens.

Verschillende softwareleveranciers bieden een koppeling met het Schuldenknooppunt aan. Organisaties kunnen ook zelf een koppeling ontwikkelen.
Meer informatie over technische specificaties is te vinden op de pagina softwareontwikkelaars.

Helpdesk

Maak je al gebruik van het Schuldenknooppunt en heb je een vraag of wil je iets melden? Geef het door aan onze Helpdesk.

Softwareleveranciers voor schuldhulpverleners

Veel schuldhulpverlenende organisaties werken met een softwarepakket voor schuldhulpverlening.

SHV-Softwareleverancier Beschikbaar vanaf
Kred’it (Allegro) Maart 2021
Stratech (Perspectief) November 2022
Onview In ontwikkeling
PLANgroep In ontwikkeling

 

Softwareleveranciers voor schuldeisers

Een aantal grote schuldeisers als Achmea, VGZ, Vattenfall en Eneco bouwen op dit moment zelf aan een koppeling met het Schuldenknooppunt. Er zijn ook verschillende softwareleveranciers voor schuldeisers, die in hun software de koppeling met het Schuldenknooppunt aanbieden.

SE-Softwareleverancier Status
MailtoPay Gereed
Bakerware (Onvermogen/Webis) Gereed
GouwIT (GouwBelasting) Gereed
BringWay (Schuldenplatform) In ontwikkeling

 

Veelgestelde vragen
over het werken met koppeling via eigen software

Welke software leveranciers werken al met het Schuldenknooppunt?

Op de pagina deelnemers aan het Schuldenknooppunt kunt u de actuele lijst van deelnemers inzien.

Kan ik mijn eigen systeem koppelen met het Schuldenknooppunt?

Eigen systemen kunnen via webservices gekoppeld worden aan het Schuldenknooppunt. De uitwisseling van informatie via het Schuldenknooppunt wordt zo voor medewerkers een soort van 'onder-water-proces'; zij werken in hun eigen systeem en alle benodigde informatie wordt automatisch via het Schuldenknooppunt uitgewisseld.

Hoe vaak komt het Schuldenknooppunt met een nieuwe versie van een berichtenset?

Het uitgangspunt is dat voor een berichtenset maximaal 1 x per jaar een grote (major) update wordt gedaan, die om een systeemaanpassing zal vragen. Een aanpassing zal altijd in overleg met deelnemers gedaan worden.

Welk PKIO certificaat dien ik aan te vragen?

Je dient een PKIO-private-server certificaat aan te vragen voor de aansluiting van het Schuldenknooppunt op het eigen systeem. Aan dit certificaat zijn géén aanvullende eisen gesteld. Zo dienen velden als CN, CSR of SAN allemaal leeg te blijven tijdens de aanvraag. Indien verplicht mogen deze zelf worden bepaald.

Nadat het PKIO-certificaat is aangevraagd ontvangen wij het publieke deel. Deze is via onze helpdesk als bijlage te versturen. Ga hiervoor naar 'nieuwe supportaanvraag indienen'.

Het PKIO-certificaat is als organisatie aan te vragen via een van de ’trusted service providers’ die hiertoe door Logius zijn aangesteld: https://logius.nl/diensten/pkioverheid/aanvragen

NB: Indien je het webportaal zal gebruiken zonder aansluiting op het eigen systeem dan gebruik je eHerkenning in plaats van een PKIO certificaat.

Heb je een vraag?

Wil je meer informatie of heb je een vraag?. Deze kun je stellen tijdens een van de informatiebijeenkomsten. Of neem contact op met onze accountmanagers: serviceteam@schuldenknooppunt.nl

Nico Wuarbanaran - accountmanager Collectief Schuldregelen

Nico Wuarbanaran

Yaacoub Abbassi - accountmanager Collectief Schuldregelen

Yaacoub Abbassi

Agenda
Schuldenknooppunt