Hoe werkt een koppeling vanuit eigen software
met het Schuldenknooppunt
Verschillende softwareleveranciers bieden een koppeling met het Schuldenknooppunt aan. Organisaties kunnen ook zelf een koppeling ontwikkelen.
Meer informatie over technische specificaties is te vinden op de pagina softwareontwikkelaars.
Helpdesk
Maak je al gebruik van het Schuldenknooppunt en heb je een vraag of wil je iets melden? Geef het door aan onze Helpdesk.
Softwareleveranciers voor schuldhulpverleners
Veel schuldhulpverlenende organisaties werken met een softwarepakket voor schuldhulpverlening.
SHV-Softwareleverancier | Beschikbaar vanaf |
---|---|
Kred’it (Allegro) | Maart 2021 |
Stratech (Perspectief) | November 2022 |
Onview | In ontwikkeling |
PLANgroep | In ontwikkeling |
Softwareleveranciers voor schuldeisers
Een aantal grote schuldeisers als Achmea, VGZ, Vattenfall en Eneco bouwen op dit moment zelf aan een koppeling met het Schuldenknooppunt. Er zijn ook verschillende softwareleveranciers voor schuldeisers, die in hun software de koppeling met het Schuldenknooppunt aanbieden.
SE-Softwareleverancier | Status |
---|---|
MailtoPay | Gereed |
Bakerware (Onvermogen/Webis) | Gereed |
GouwIT (GouwBelasting) | Gereed |
BringWay (Schuldenplatform) | In ontwikkeling |
Veelgestelde vragen
over het werken met koppeling via eigen software
Welke software leveranciers werken al met het Schuldenknooppunt?
Op de pagina deelnemers aan het Schuldenknooppunt kunt u de actuele lijst van deelnemers inzien.
Kan ik mijn eigen systeem koppelen met het Schuldenknooppunt?
Eigen systemen kunnen via webservices gekoppeld worden aan het Schuldenknooppunt. De uitwisseling van informatie via het Schuldenknooppunt wordt zo voor medewerkers een soort van 'onder-water-proces'; zij werken in hun eigen systeem en alle benodigde informatie wordt automatisch via het Schuldenknooppunt uitgewisseld.
Hoe vaak komt het Schuldenknooppunt met een nieuwe versie van een berichtenset?
Het uitgangspunt is dat voor een berichtenset maximaal 1 x per jaar een grote (major) update wordt gedaan, die om een systeemaanpassing zal vragen. Een aanpassing zal altijd in overleg met deelnemers gedaan worden.
Welk PKIO certificaat dien ik aan te vragen?
Je dient een PKIO-private-server certificaat aan te vragen voor de aansluiting van het Schuldenknooppunt op het eigen systeem. Aan dit certificaat zijn géén aanvullende eisen gesteld. Zo dienen velden als CN, CSR of SAN allemaal leeg te blijven tijdens de aanvraag. Indien verplicht mogen deze zelf worden bepaald.
Nadat het PKIO-certificaat is aangevraagd ontvangen wij het publieke deel. Deze is via onze helpdesk als bijlage te versturen. Ga hiervoor naar 'nieuwe supportaanvraag indienen'.
Het PKIO-certificaat is als organisatie aan te vragen via een van de ’trusted service providers’ die hiertoe door Logius zijn aangesteld: https://logius.nl/diensten/pkioverheid/aanvragen
NB: Indien je het webportaal zal gebruiken zonder aansluiting op het eigen systeem dan gebruik je eHerkenning in plaats van een PKIO certificaat.
Heb je een vraag?
Wil je meer informatie of heb je een vraag?. Deze kun je stellen tijdens een van de informatiebijeenkomsten. Of neem contact op met onze accountmanagers: serviceteam@schuldenknooppunt.nl