Hoe werkt het webportaal
van het Schuldenknooppunt?
Via het webportaal communiceren schuldhulpverleners en schuldeisers op een veilige manier over schulden. In het webportaal kun je berichten sturen en beantwoorden: deze worden als in een vraag-en-antwoordspel met elkaar uitgewisseld. In het berichtenoverzicht op het webportaal zijn alle berichten terug te vinden die naar jouw organisatie zijn gestuurd. Vraagberichten dienen beantwoord te worden binnen de daarvoor gestelde termijn (zie procesafspraken). Nadat je een bericht afgehandeld hebt, verdwijnt dit van het Schuldenknooppunt. Zo ontstaat er geen database. Op het webportaal is wel terug te vinden wanneer je welk bericht hebt verstuurd en naar wie.
Helpdesk
Maak je al gebruik van het Schuldenknooppunt en heb je een vraag of wil je iets melden? Geef het door aan onze Helpdesk.
Handmatig of lijstwerk
Op het webportaal heb je de keuze om elk bericht direct af te handelen.
Voor de module Schuldregeling is er de optie om alle berichten te downloaden in een CSV-bestand. Bijvoorbeeld: als schuldeiser kun je alle saldoverzoeken die door schuldhulpverleners naar jou zijn gestuurd in één keer downloaden. Het CSV-bestand vul je vervolgens aan met de saldo’s. Daarna kan het bestand worden geüpload in het webportaal. Het Schuldenknooppunt zorgt vervolgens voor de verzending van de saldo’s naar de juiste schuldhulpverleners. Zie ook CSV definities.
Als je gebruikt wilt maken van CSV kun je dit bij ons aangeven.
Hoe ziet het webportaal eruit?
Online inloggen via het webportaal is eenvoudig en snel. Onderstaande demo video’s laten zien hoe het webportaal werkt voor schuldeisers en schuldhulpverleners.
Hoe gebruik ik het Schuldenknooppunt via het webportaal?
Wil je van het webportaal gebruik maken, dan heb je alleen eHerkenning nodig. eHerkenning is een veilig inlogmiddel voor organisaties, zoals DigiD dat is voor personen. Door eHerkenning weten deelnemers van het Schuldenknooppunt zeker dat zij met de juiste en met betrouwbare organisaties gegevens uitwisselen. Lees meer op de pagina eHerkenning.
Vul het aanmeldformulier in om gebruik te kunnen maken van het Schuldenknooppunt. Door aan te geven dat je het webportaal wil gebruiken, ontvang je vervolgens de details om in te loggen. Nadat je zelf je eHerkenning hebt geregeld, kun je direct aan de slag.
Veelgestelde vragen
over hoe werkt het webportaal
Ik heb een nieuwe contactpersoon, waar kan ik die wijzigen?
Ingelogde beheerders kunnen via de knop 'mijn organisatie' -> acties -> bewerken contactpersonen toevoegen of wijzigen.
Kan ik een langere afhandeltermijn voor berichten instellen?
In principe worden berichten maximaal 5 werkdagen bewaard. Op verzoek kan de functionaliteit ‘verlengen afhandeltermijn’ worden geactiveerd. Deze optie is niet standaard beschikbaar. Een van de doelstellingen van het Schuldenknooppunt is immers om het proces te versnellen. Mocht je een verlengde afhandeltermijn wensen, dan kan dat door een verzoek bij ons in te dienen. Wij zetten dan de optie 'berichten verlengen' aan.
In welke fase van het schuldhulpverleningsproces kan het Schuldenknooppunt worden gebruikt?
Elke module van het Schuldenknooppunt ondersteunt een fase van schuldhulp. Daaruit volgt dat elke module door verschillende typen deelnemers kan worden ingezet. Kijk bij https://skptest.kinsta.cloud/hoe-werkt-het/modules/ voor meer informatie.
Welke partijen zijn bij het Schuldenknooppunt betrokken
Het schuldenknooppunt heeft geen winstoogmerk en is ontwikkeld voor en door stakeholders. Het bestuur bestaat voor de helft uit vertegenwoordigers uit de schuldhulpverlenersbranche en voor de helft vanuit de schuldeisersbranche.
Heb je een vraag?
Deze kun je stellen tijdens een van de informatiebijeenkomsten. Bekijk hiervoor onze agenda.