Tarieven
Schuldenknooppunt

In onderstaande tabel vind je de tarieven voor het gebruik van het Schuldenknooppunt in 2025.

Vanaf 1 januari 2026 neemt Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) op verzoek van het ministerie van SZW de dienstverlening van het Schuldenknooppunt over.

Het Schuldenknooppunt is in 2021 gestart en inmiddels uitgegroeid tot een onmisbare schakel in de schuldhulpverlening. Jaarlijks worden tienduizenden berichten veilig en snel uitgewisseld tussen gemeenten, schuldeisers, bewindvoerders en schuldhulpverleners. Door de overgang naar BIDN zorgen we voor een toekomstbestendig beheer en doorontwikkeling, zodat inwoners tijdig passende hulp kunnen krijgen.

Per 1 januari 2026 geldt voor abonnementen voorlopig een nultarief. Dit betekent dat nieuwe abonnementen vanaf die datum kosteloos zijn. Bestaande abonnementen worden kosteloos zodra ze worden verlengd. Wordt een lopend abonnement in de maanden september tot en met december 2025 verlengd, dan brengen we alleen de kosten in rekening van de resterende maanden in 2025. Op deze manier is de overgang naar het nultarief helder geregeld en sluitend voor alle gebruikers.

Tarieven Schuldenknooppunt 2025

Catego­rieën Kosten Grondslag
Aansluitkosten Jaartarief

Schuldhulpverleners Fase 1
Schuldhulpverleners Fase 2

Aantal inwoners

Schuldeisers
Overige schuldhulpverleners *

Aantal (schuld)dossiers per jaar

A € 150 € – < 15.000 < 12
B € 150 € 765 15.000 – 40.000 12 – 500
C € 150 € 1.530 40.000 – 70.000 500 – 1.000
D € 300 € 3.060 70.000 – 160.000 1.000 – 2.500
E € 750 € 7.650 160.000 – 540.000 2.500 – 7.500
F € 1.500 € 15.300 540.000 – 1.000.000 7.500 – 10.000
G 10% jaartarief € 15.300 +
€ 1.500 voor elke extra
100.000 inwoners of
1
.000 schulddossiers
> 1.000.000 > 10.000

* Bewindvoerders vallen in ieder geval tot 31-12-2025 in categorie A

Tarieven Schuldenknooppunt

Tarieven

Het tarievenmodel heeft de volgende uitgangspunten.

Het Schuldenknooppunt heeft geen winstoogmerk

Stichting Schuldenknooppunt is er om gegevensuitwisseling in het schuldhulpverleningsproces sneller, beter en veiliger te laten verlopen. Het is een publiek-private samenwerking van schuldhulpverleners en schuldeisers. We hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om samen de sociale en financiële gevolgen van schulden te verminderen.

Verdeling van kosten over deelnemers

De kosten van het beheer en doorontwikkeling van het Schuldenknooppunt worden verdeeld over de deelnemende financiële hulpverleners en schuldeisers, want beide partijen hebben voordeel:

  • Tijdwinst door betere samenwerking tussen schuldeisers, schuldhulpverleners en bewindvoerders.
  • Meer tijd voor begeleiding mensen met financiële problemen.
  • Minder administratieve handelingen = minder mensen nodig.
  • Doordat de opbrengsten de kosten dekken zal een toenemend aantal deelnemers naar verwachting zorgen voor dalende jaartarieven.

Kosten staan in verhouding tot opbrengsten

Er is door gebruik van het Schuldenknooppunt voordeel voor de gebruikers waarvoor ze een te onderbouwen en te rechtvaardigen vergoeding betalen.

Grondslag: aantal inwoners en aantal (schuld)dossiers

Voor de verdeling van de kosten die het operationele proces van het Schuldenknooppunt met zich meebrengen is de volgende grondslag gehanteerd:

  • Schuldeisers
    • Aantal schulddossiers.
    • Hierbij wordt voor een evenredige indeling van organisaties gekeken naar het totale aantal schulddossiers, ongeacht of deze via het Schuldenknooppunt worden afgehandeld.
  • Schuldhulpverleners Fase 1 en 2
    • Aantal inwoners van hun gemeente(n) of waarvoor zij werkzaam zijn.
  • Overige schuldhulpverleners
    • Aantal dossiers.
  • Bewindvoerders
    • Aantal dossiers.
    • Vallen in ieder geval tot en met 31-12-2025 in categorie A.

Aansluiten of meer informatie?
Neem persoonlijk contact op.