Kred’it is een van de samenwerkingspartners die vanaf het allereerste begin actief bij de ontwikkeling van het Schuldenknooppunt betrokken waren. Direct na de lancering voegde Kred’it de daad bij het woord en maakten zij het Schuldenknooppunt beschikbaar voor haar klanten. De hoogste tijd voor een goed gesprek met Marion Schellekens, directeur van Kred’it en trouwe ambassadeur van het Schuldenknooppunt. 

Het Eindhovense Kred’it is geen onbekende in de schuldhulp wereld. Al 30 jaar levert het specialistische bedrijf software voor schuldhulpverlening, waaronder het bekende Allegro pakket. Al bijna die gehele periode is Marion Schellekens werkzaam bij Kred’it. In een ver verleden begonnen als ontwikkelaar en alweer 6 jaar actief als managing director. 

Waar komt je passie voor de wereld van de schuldhulpverlening vandaan?

“Bijna 30 jaar geleden begon ik als ontwikkelaar bij Kred’it. Daardoor volg ik de wereld van de schuldhulpverlening ook al een lange tijd op de voet. In het begin lag mijn focus meer op de software kant van het verhaal. Maar al  snel kroop ook de onderliggende missie van de schuldhulpverlening onder mijn huid. Samen doen we belangrijk werk. Uitdagend ook. Want de schuldhulpverlening is een wereld die enorm in beweging is. Er is al veel werk verzet, maar er is ook nog veel te verbeteren.”

Waarom is het Schuldenknooppunt belangrijk voor klanten van Kred’it?

“Allereerst omdat het zo’n enorme procesversneller is. Vroeger stuurde je elkaar brieven, over de hoogte van een schuld en dat naar allerlei partijen. Een ontzettend traag en taai proces. De volgende stap was het verzoek om te reageren op een voorstel en dit ook weer per post. Zo duurde een schuldhulptraject eindeloos lang  en sprokkelde je met horten en stoten alle gegevens bij elkaar.  Het is natuurlijk veel beter, eenvoudiger en betrouwbaarder om dit digitaal te doen. Omdat het Schuldenknooppunt onze klanten zo’n enorme versnelling in het proces oplevert, is het voor ons belangrijk om dit te faciliteren.”

“Voordat het Schuldenknooppunt er was hadden we onze eigen software ontwikkeld voor de uitwisseling van gegevens met schuldeisers: Dicos. Maar een breed gedragen en door vele partijen gebruikt systeem, klonk ons meteen als muziek in de oren. Daarom zijn we vanaf het begin actief betrokken geweest en hebben we samen gepionierd en uiteraard ook meegedaan aan de proof of concept van het Schuldenknooppunt in 2019.’”

Hoe hebben jullie klanten geïnformeerd dat ze via het Schuldenknooppunt kunnen communiceren?

“Dat doen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via het gebruikersoverleg dat regelmatig plaatsvindt. Daarin bespreken we alle ontwikkelingen van ons pakket en dus ook over het Schuldenknooppunt. Toen het Schuldenknooppunt net was gelanceerd hebben onze ontwikkelaars  een uitgebreide demo gegeven. En we mailen klanten ook wanneer er nieuws is.” 

Hoeveel Kred’it klanten zijn er nu actief?

“Van onze klanten is ruim 80% aangesloten bij het Schuldenknooppunt. 10% van onze klanten voeren geen schuldregeling uit, of alleen fase 1. Dan resteert nog 10% die wel van het Schuldenknooppunt op de hoogte zijn, maar die nog niet aangesloten zijn. Voor 5% daarvan staat aansluiten op de agenda voor Q1 2024. We zijn trots op Kred’it klanten die vanaf het begin meegedacht hebben over de implementatie van het Schuldenknooppunt.”

Hoe houden jullie het Schuldenknooppunt onder de aandacht van gemeenten die er nog geen gebruik van maken?

“Wanneer één van onze consultants bij een klant komt wordt het Schuldenknooppunt altijd genoemd en vragen we of ze al actief zijn. Ook geven onze consultants nog steeds demo’s aan nieuwe klanten en blijven ze doorlopend bij onze klanten betrokken. Je hoort het wel, we doen ons best om het Schuldenknooppunt goed op het vizier van onze klanten te houden. Bij deze nodig ik al onze klanten dan ook uit om er  snel gebruik van te gaan maken. Van de klanten die gebruik maken van het Schuldenknooppunt hoorden we, vooral in het begin veel enthousiaste verhalen, met name over de enorme tijdsbesparing. Nu is het voor velen al een vanzelfsprekendheid.” 

Wat is jullie wens voor de toekomst van het Schuldenknooppunt? 

“Dat we samen proberen om de communicatie over schuldhulp zoveel mogelijk via het Schuldenknooppunt te laten lopen. En dat alle partijen zoveel mogelijk één werkwijze hanteren. Mijn grootste wens is dat wanneer je weet dat ‘meneer Janssen’ weleens in een schuldregeling terecht komt, dat je dan een land brede inventarisatie kunt doen of er nog meer schulden bekend zijn. Dat zal AVG technisch lastig zijn, maar het zou heel handig zijn om mensen die worstelen met schulden sneller en beter te kunnen helpen.”  

Heb je nog tips voor andere softwareleveranciers?

“Ik zou zeggen: gewoon beginnen!  Er is nu al zoveel uitgewerkt. In het begin waren er nog wel wat hobbels. Op dit moment zijn de hordes wel zo’n beetje genomen en is alles al goed uitgewerkt.” 

Hoe zie je de toekomst van het Schuldenknooppunt?

“Eigenlijk is het Schuldenknooppunt al vrijwel volwassen geworden. Ik zie nog maar een paar kleine verbeterpunten. Het is ook fijn om te zien dat het team wordt uitgebreid. De website is ook geweldig. Er is echt al veel werk verzet.” 

Marion Schellekens, managing director Kred’it.

“Tegen gemeenten die nog geen gebruik maken van het Schuldenknooppunt zeg ik: neem die stap gewoon! Het verkort het proces enorm en dat heeft ook veel voordelen voor  jouw gemeente. De bespaarde tijd kan dan aan de klant besteed worden, in plaats van aan onnodige lange procedures. Dus stop met die kip-ei discussie. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe sneller schuldeisers zullen aansluiten”

Zijn jullie tevreden over de samenwerking met het Schuldenknooppunt team?

“We vinden de samenwerking echt top.  Het enige verzoek is om veranderingen iets eerder door te geven aan de ontwikkelaars. Verder niets dan lof. Ook de mensen van Innovadis geven aan dat de samenwerking heel goed verloopt. “

Wat heeft Kred’it nog in het vat voor de komende periode?

“Op dit moment zijn we bij Kred’it druk bezig om de nieuwe Module ‘Allegro Dicos – Schuldenknooppunt NPS’ te ontwikkelen om ook de herfinanciering flow snel in productie te nemen.  Dat zullen we met een nieuwsbrief naar klanten communiceren. Maar ook nog op allerlei andere manieren.  Hou ons maar in de gaten!”

Ook communiceren via het Schuldenknooppunt?

Wil je meer weten over het Schuldenknooppunt? Meld je dan aan voor een van de informatiebijeenkomsten die we elke maand organiseren.  Aansluiten gaat in twee eenvoudige stappen. En zijn er vragen? Neem dan contact op, we helpen je graag op weg. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.