Op woensdag 19 juli vieren we de officiële livegang van de Vattenfall systeemkoppeling met het Schuldenknooppunt. Martin Neef, Maurits Colly en Marianne Oostrik ontmoetten elkaar om dit mooie moment kracht bij te zetten en Vattenfall als trouwe ambassadeur van het Schuldenknooppunt te bedanken. 

Vattenfall vanaf het eerste begin fervent voorstander van het Schuldenknooppunt

Martin Neef startte in 2019 bij Betalen en Incasso bij Vattenfall. Een van de eerste dingen waar hij zijn schouders onder zette, was het Schuldenknooppunt. Hij nam zitting in de projectgroep, was betrokken bij de lancering in 2021, hield een praatje toen we de VVCM Credit Management Award wonnen en was hij een van de geïnterviewden tijdens het Schuldenknooppunt kerstdiner.

Martin: “Een periode van vier jaar komt nu tot een hoogtepunt met de livegang van de systeemkoppeling. Ik heb het Schuldenknooppunt zien veranderen van een tool die alles zou moeten kunnen, naar een praktische oplossing die al vele organisaties helpt om efficiënter te werken. Hierdoor ligt er grotere focus op onze klanten. Ook hulpverleners kunnen meer mensen met financiële problemen daadwerkelijk helpen, in plaats van hun tijd te verdoen met allerlei administratie.” 

We vieren nu jullie livegang van de Vattenfall systeemkoppeling. Dat heeft  even geduurd. Hoe verliep het proces?

“We werkten al vrij efficiënt met een eigen formulier. Dit werkte voor ons fijn omdat gegevens, zoals meterstanden, goed werden aangeleverd. Anderhalf jaar geleden besloten we om voor de systeemkoppeling te gaan, om zoveel mogelijk voort te borduren op bestaande processen. De koppeling zorgt ervoor dat wij ons meer kunnen richten op complexere klantsituaties. Bijvoorbeeld wanneer een zakelijke klant ook een consumentenaccount heeft en schuldhulpverlening onder 2 verschillende klantnummers moet plaatsvinden.” 

Medewerkers laten doen waar hun hart ligt

“Doordat we nu steeds verder kunnen automatiseren, behoort een deel van de terugkerende taken tot het verleden. Medewerkers kunnen met complexere en uitdagende taken aan de slag. Je merkt dat ze druk zijn nu er zoveel gebeurt op de energiemarkt. De automatisering zorgt voor meer capaciteit. Het maakt dat er meer tijd is om mensen te woord te staan wanneer er een speciaal verzoek komt of er om schuldhulp wordt gevraagd.”

Schuldenknooppunt breed geaccepteerd

“We zien dat steeds meer private schuldeisers aansluiten en zelfs overheidsschuldeisers nu de switch maken. Het CAK en de SVB zijn als grote publieke schuldeisers al aangesloten op het Schuldenknooppunt en in augustus begint ook een pilot met de Belastingdienst.Ook in de Schuldeiserscoalitie wordt er veel aandacht aan het Schuldenknooppunt besteed. Je ziet dat er een versnelling plaatsvindt. Van alle schuldhulpverzoeken die wij nu krijgen kan 80% via het Schuldenknooppunt worden afgehandeld, doordat veel gemeentes al zijn aangesloten.”

Met welk systeem werken jullie?

“Wij hebben het Schuldenknooppunt aangesloten op de energievariant van SAP, met een zelf ontwikkelde tussenlaag. Wij halen gegevens op, die worden verwerkt en komen dan in SAP. Die verbinding is niet rechtstreeks. SAP zoekt de klantgegevens erbij, kijkt naar het klantnummer en wat er nog open staat, etc. (alles conform de definities zoals vastgelegd in convenanten). Vanuit SAP hebben we de koppeling naar ons klantenservicesysteem. Dus alle stappen – van matchen, controleren, aanvullen, bekijken wat er nodig is, of alles er is en wat er moet worden doorgezet naar een medewerker – zijn allemaal geautomatiseerd. Daar zit niemand meer tussen. Dit resulteert in minder werk. Wat er dan overblijft is complexer en uitdagender en heeft echt aandacht van een medewerker nodig.“

Martin Neef: “Werken met je eigen formulier is eigenlijk egoïstisch, want dat doe je alleen voor je eigen organisatie”. 

Wat zou je andere organisaties, die al met een eigen systeem werken, willen aanraden

“Werken met je eigen formulier is eigenlijk egoïstisch, want dat doe je alleen voor je eigen organisatie. Werken via het Schuldenknooppunt doe je voor de hele keten en ook om de schuldhulpverlener te helpen. Want wanneer hij 10 formulieren moet invullen voor 10 verschillende schuldeisers, besteedt hij tijd aan alles behalve de hulpvrager. En wanneer je het als schuldeiser goed inricht, is het Schuldenknooppunt echt vele malen efficiënter dan een eigen formulier, zeker wanneer je ook automatisch opvolgt. Ik sta voor 100% achter het Schuldenknooppunt, daarom ben ik ook een fervent ambassadeur.” 

Wat zou je andere bedrijven, die via een systeemkoppeling willen aansluiten, aanraden?

“Kies voor wat bij je organisatie past. Begin in de basis, het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Aansluiten op het webportaal is snel geregeld en heel eenvoudig. Tegen grotere organisaties zeg ik: pak ook de kansen met automatiseren, ook al is dat een iets langere route. 

Martin Neef: “Mochten wij andere organisaties kunnen adviseren, bijvoorbeeld door te delen hoe we dit hebben ingericht, dan staan we daar zeker voor open.” 

Waarom is werken via het Schuldenknooppunt ook interessant voor andere energieleveranciers?

  • Je gaat efficiënter werken en hebt meer tijd voor je cliënten
  • De kwaliteit van het werk gaat omhoog 
  • Medewerkers doen  leuker en zinvoller werk
  • Nu de tijd van de Msnp en de Wsnp met de helft wordt verkort, moet je als energieleverancier wel iets gaan doen! De kwaliteit van de hulpverlening moet echt beter worden zodat er na een traject minder terugval is.

Welke ontwikkeling zou je in de nabije toekomst graag zien?

“Ik heb in de Raad van Advies aangegeven dat het belangrijk is dat de basis nu goed werkt en dat de bugs er nu uit zijn. Wij delen de ervaringen die we op hebben gedaan tijdens het implementatietraject en ook onze ervaringen in de komende periode. De eerste uitbreiding die wij graag zouden zien, is budgetbeheer. We krijgen nu veel dezelfde vragen, die vrij makkelijk af te handelen zijn door een geautomatiseerd systeem.”

Meer weten over het Schuldenknooppunt?

Meld je aan voor een van de informatiebijeenkomsten die maandelijks worden georganiseerd. Aansluiten gaat in twee eenvoudige stappen. De snelste manier is om aan te sluiten via het webportaal voor schuldeisers en schuldhulpverleners.