In november vorig jaar presenteerde demissionair minister Carola Schouten een Kamerbrief met daarin het voorstel voor ‘Basisdienstverlening in financiële hulpverlening’. Aanleiding hiervoor was het verschil in het aantal schuldregelingen die in gemeenten worden getroffen met mensen in problematische situaties. Om mensen met schulden perspectief te bieden wil demissionair minister Carola Schouten gemeenten handvatten bieden om dit goed te organiseren.
Wat vaak vergeten wordt is dat een schuldregeling naast perspectief voor de klanten ook weer perspectief biedt aan de schuldeiser van wie de rekening niet betaald wordt. Het is daarom van belang dat niet alleen gemeenten actie ondernemen, maar dat alle betrokken partijen, inclusief de directe schuldeisers, efficiënt gaan samenwerken om zorgelijke schuldensituaties aan te pakken.
Al deze partijen hebben namelijk hun eigen werkwijze. Ze signaleren een probleem, maken een inventarisatie en zoeken contact met elkaar om tot een oplossing te komen. Allemaal belangrijke trajecten, maar wel met één groot nadeel: ze kosten tijd. Volgens de richtlijnen van de NVVK branchevereniging voor financiële hulpverleners moet binnen 120 dagen duidelijk worden of een schuldregeling mogelijk is. In de praktijk blijkt dit veel langer te duren. En die tijd is er niet. De hoogte van de schulden loopt verder op, klanten moeten lang wachten op schuldenrust en schuldeisers kunnen in de problemen komen omdat ze op hun geld zitten te wachten.
Wat schuldhulpverleners en schuldeisers nodig hebben is een plek waar één standaard werk- en communicatiewijze wordt gehanteerd en waar alle betrokkenen snel kunnen schakelen en efficiënt aan de slag kunnen met het oplossen van de problematiek.
Die plek is er: Het Schuldenknooppunt.
Het Schuldenknooppunt is niet een extra partij die zich bezighoudt met het uitvoeren van schuldhulpverlening. Sterker nog, Het Schuldenknooppunt weet inhoudelijk niets van specifieke cases. Het zorgt alleen voor veilige uitwisseling van gegevens volgens gestandaardiseerde berichten zodat het schuldhulpverleningstraject versneld wordt. Het is hét platform in Nederland waar private en publieke partijen op deze manier samenkomen. Schuldhulpverleners komen snel in contact met de schuldeisers om een efficiënte schuldregeling te treffen. Dus ruimschoots binnen de door de NVVK gestelde norm van vier maanden (120 dagen).
Deze standaardisatie van gegevensuitwisseling is in feite hét antwoord op de vraag van demissionair minister Carola Schouten. Want als elke gemeente in Nederland op dezelfde manier werkt worden de verschillen tussen die gemeenten automatisch weggenomen. Dus hoe meer partijen deelnemen aan het Schuldenknooppunt hoe sneller kan worden voldaan aan de ‘Basisdienstverlening in financiële hulpverlening’. En nog veel belangrijker: we zorgen we er met elkaar voor dat klanten met problematische schulden hun leven weer op de rit te krijgen en dat schuldeisers met openstaande rekeningen niet in de problemen komen. Om dit doel te kunnen bereiken is het overigens niet alleen van belang dat zoveel mogelijk gemeenten deelnemen aan Het Schuldenknooppunt. Alle deelnemers worden gestimuleerd om de partijen waar zij regelmatig mee onderhandelen te vragen om mee te doen zodat de informatiestroom tussen hen wordt versneld, tijd wordt gewonnen en efficiënte hulp kan worden geboden. Het is dus de hoogste tijd om geen tijd meer te verliezen.
Ook meedoen?
Kijk voor alle informatie op www.schuldenknooppunt.nl