Het Schuldenknooppunt is sinds dit jaar ook inzetbaar voor gebruikers van Stratech Perspectief. Hierdoor profiteren steeds meer gemeenten, kredietbanken en samenwerkingsverbanden van de standaard gegevensuitwisseling die het Schuldenknooppunt biedt tussen schuldeisers en schuldhulpverleners.

Erik Mijnheer is Business Manager bij Stratech. Hij vertelt in dit artikel hoe de koppeling tot stand kwam en deelt zijn ervaringen en inzichten.

Hoe kwam de koppeling tussen Stratech en Schuldenknooppunt tot stand?

“Het proces om de softwarekoppeling te maken was uitdagend. Bij het ontwikkelen is het essentieel dat alles goed aansluit bij bestaande processen in de software. En om dat voor elkaar te krijgen, moet je veel testen. Omdat testen tijdrovend is, bouwden we een eigen testomgeving. Zo kregen ontwikkelaars direct feedback en was het mogelijk de koppeling eind vorig jaar succesvol te lanceren.”

“Iedereen is erbij gebaat dat informatie snel en foutloos wordt uitgewisseld.” – Erik Mijnheer

“Het aansluiten van klanten had wel wat voeten in aarde en riep een aantal vragen op. Zoals; Bij wie vraag ik een certificaat aan en welk type certificaat heb ik precies nodig? Gaandeweg werd dat steeds duidelijker. Daardoor zie je dat nieuwe aansluitingen nu steeds makkelijker gaan.”

Hoe hebben jullie gebruikers geïnformeerd?

“Met een brief informeerden we klanten zoals gemeenten, kredietbanken en samenwerkingsverbanden, dat we aan gingen sluiten op het Schuldenknooppunt. Om ze daarin mee te nemen hebben we documentatie verstrekt over hoe onze software koppelt met het Schuldenknooppunt en wat er nodig is voor een succesvolle implementatie. En dan is het aan gemeenten (en andere gebruikers) om dit verder op te pakken. Want ook ICT-afdelingen moeten een aantal aanpassingen doen.”

Hoe wordt de koppeling door gemeenten ontvangen?

“In het begin waren gemeenten wat afwachtend. Ze vroegen zich af of er wel voldoende schuldeisers aangesloten zijn. We merken nu dat steeds meer gemeenten de voordelen zien en zich aansluiten. Die groeiende betrokkenheid van gemeenten maakt het weer makkelijker om schuldeisers te overtuigen om deel te nemen. Je ziet dat het elkaar versterkt.”

De ervaringen met het Schuldenknooppunt van de gemeente Weert

“Onze gemeente werkt nu ongeveer twee maanden actief met de koppeling via Stratech met het Schuldenknooppunt. Het grootste voordeel is de snelheid van reacties van schuldeisers. Waar het vroeger soms 2 maanden kon duren om een reactie te krijgen op een saldo-verzoek, kan dit nu binnen een dag. De algemene ervaring van de gemeente Weert met het Schuldenknooppunt is positief. Om het succes te vergroten is het erg belangrijk dat er meer schuldeisers aansluiten.”

“Waar het vroeger soms 2 maanden kon duren om een reactie te krijgen op een saldo-verzoek, kan dit nu binnen een dag.” – Inge Muskens-Hillekens, coördinator/kwaliteitsmedewerker Schulddienstverlening in de gemeente Weert.

Hoe begeleiden jullie het proces van aansluiten?

“In het begin legden we de verantwoordelijkheid voor de implementatie bij de gemeenten neer. Al snel realiseerden we ons dat actievere begeleiding en ondersteuning enorm helpt om het proces te versnellen. Daarom volgen we gemeenten nu intensiever en doen we regelmatig een belronde om te kijken waar gemeenten staan en waar we ze mee kunnen helpen. En we werken uiteraard documentatie en de informatie op de website continu bij.”

Wat kunnen gemeenten zelf doen om het aansluiten makkelijker te maken?

“Het is nuttig om kennis te delen en best practices uit te wisselen. Zo was er een gemeente waar een relatie meerdere keren in het relatiebestand voorkwam. Op papier bijt dat elkaar niet maar bij digitale uitwisseling wel. Hoe ga je daarmee om? Uiteindelijk bedachten ze om dan een nieuwe relatie aan te maken, en alle bestaande overeenkomstige relaties daarnaar over te hevelen.”

“We merken nu dat steeds meer gemeenten de voordelen zien en steeds vlotter aansluiten.” – Erik Mijnheer

“Juist dit soort oplossingen zijn heel nuttig voor andere gemeenten. Wat je veelal ziet is dat het best een kleine wereld is. Iedereen kent elkaar. Dus als men elkaar van trainingen of congressen kent of een buurgemeente met Stratech werkt, dan is de link zo gelegd.”

Wat kunnen softwareleveranciers doen als ze willen koppelen?

“Een efficiënte testomgeving is cruciaal. Het stelt ontwikkelaars in staat om snel feedback te krijgen en aanpassingen te doen. Verder is een hechte samenwerking tussen softwareleverancier en het team van het Schuldenknooppunt de basis voor succes. In het begin merkten wij dat we te veel op afstand stonden. Daardoor konden we ook gemeenten minder goed helpen bij de aansluiting. Door de nauwere samenwerking is ook dat verbeterd. En daar is iedereen bij gebaat.”

 “De koppeling biedt ons duidelijke voordelen in efficiency en snelheid. Maar om er echt het maximale uit te halen, is het belangrijk dat nog meer schuldeisers zich aansluiten bij het Schuldenknooppunt.” – Inge Muskens/Hillekens, coördinator en kwaliteitsmedewerker Schulddienstverlening in de gemeente Weert.

Meer weten over het Schuldenknooppunt?

Het Schuldenknooppunt organiseert elke maand informatiebijeenkomsten waarvoor u zich kunt aanmelden. Aansluiten gaat in twee eenvoudige stappen. De snelste manier is om aan te sluiten via het webportaal voor schuldeisers en schuldhulpverleners.