In 2030 het aantal mensen met schulden halveren, dat is de ambitieuze doelstelling van het kabinet. Voor de verbetering van de gemeentelijke schuldhulpverlening maakt het kabinet structureel 75 miljoen euro per jaar vrij. Dat staat in de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Verschillen in schuldhulpverlening verkleinen

Eerder dit jaar zetten vertegenwoordigers van het kabinet, de VNG, NVVK en Divosa al hun handtekening onder een gezamenlijk actieplan om de schuldhulp in Nederland komende jaren te versterken. Het kabinet schrijft daarover: ‘We werken aan de basisdienstverlening schuldhulp en scherpen de (wettelijke) kwaliteitseisen voor schuldhulpverlening aan. Om verschillen in het aanbod en het bereik van schuldhulpverlening tussen gemeenten te verkleinen.’

Het plan voor de basisdienstverlening schuldhulpverlening sluit goed aan op dit voornemen. De nieuwe basisdienstverlening schuldhulpverlening moet leiden tot een hulpaanbod dat toegankelijker is en in iedere gemeente bestaat uit minimaal dezelfde basiselementen.

Veel gemeenten passen al elementen uit die basisdienstverlening schuldhulpverlening toe. Andere elementen zijn nog in ontwikkeling of worden onderzocht op effectiviteit. De bijdrage van het Rijk wordt onder andere gebruikt om de basisdienstverlening succesvol te kunnen implementeren.

Carola Schouten, voormalig minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen:

“Er zijn te veel Nederlanders bij wie de schulden boven hun hoofd groeien. De vele onbetaalde rekeningen zorgen ervoor dat zij nooit zorgeloos zijn. Schuldhulpverlening moet mensen weer perspectief geven en hen helpen het leven weer op de rit te krijgen. Het is daarom heel belangrijk dat we – samen met de VNG, Divosa en de NVVK – gemeenten handvatten gaan bieden om dit goed te organiseren.”

Schuldenknooppunt als verbindende schakel in schuldenketen

Schuldenknooppunt als verbindende schakel in de Schuldenketen
Het Schuldenknooppunt is een van de elementen uit de basisdienstverlening schuldhulpverlening en zorgt voor veilige uitwisseling van gegevens tussen private en publieke partijen. Volgens gestandaardiseerde berichten via één kanaal zodat schuldhulpverleningstrajecten sneller en efficiënter doorlopen worden.

Het opnemen van het Schuldenknooppunt in deze basisdienstverlening is een erkenning van de toegevoegde waarde die het schuldhulpverleners, schuldeisers, bewindvoerders en andere financieel hulpverleners biedt.

De elementen van de Basisdienstverlening schuldhulpverlening

De totale basisdienstverlening schuldhulpverlening bestaat uit ca. 20 elementen. Deze zijn gebaseerd op (en gelinkt aan) de routekaart Financiële Zorgen van de VNG zoals deze de afgelopen jaren met behulp van ketenpartners is ontwikkeld.

Belangrijk kenmerk is dat de basisdienstverlening toegespitst is op verschillende doelgroepen. Het standaard aanbieden van een saneringskrediet met een aflostermijn van 18 maanden en het bieden van begeleiding en nazorg zijn onderdeel daarvan.

Met de verschillende elementen uit de basisdienstverlening en de toespitsing op verschillende doelgroepen, verwachten het kabinet, de VNG, NVVK en Divosa dat de kwaliteit en het bereik van schuldhulpverlening nog verder verbeteren.

Meer weten over het Schuldenknooppunt?

Meld je aan voor een van de online informatiebijeenkomsten die maandelijks worden georganiseerd. Kom langs op een van de evenementen binnen de sector waar we komende periode aanwezig zijn. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief.